Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- در متن زیر زندگی امام علی النقی الهادی (ع) را از سیره علمی ایشان تا درمان دشمن خود و همچنین شیوه حفظ دوستان از دیدگاه ایشان مورد توجه قرار می دهیم. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، ماه رجب همواره فضیلت های بسیاری را در درون خود به صورت نهفته دارد به گونه ای که بسیاری از بندگان با اندگی مطالعه درباره فضیلت های این ماه، می توانند اعمالی که مورد سفارش قرار گرفته را انجام دهند و اینگونه خود را بهره مند سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماه رجب در عین اینکه فضیلت های بیشماری را در درون خود دارد، ماهی است که در آن امام دهم، حضرت امام علی النقی الهادی (ع) به شهادت رسیده اند.
سومین روز از ماه رجب برابر است با روز شهادت امام علی النقی الهادی (ع) و به همین جهت نگاهی می کنیم به زندگی پر برکت این امام بزرگوار. باشد که تمامی ما پیروان خوبی برای ادامه راه این امام معصوم (ع) باشیم.
jولد امام دهم شيعيان حضرت امام علی النقی (ع ) را نيمه ذيحجه سال 212 هجری قمری نوشته اند . پدر آن حضرت ، امام محمد تقی جوادالائمه (ع ) و مادرش سمانه از زنان درست کردار پاکدامنی بود که دست قدرت الهی او را برای تربيت مقام ولايت و امامت مأمور کرده بود ، و چه نيکو وظيفه مادری را به انجام رسانيد و بدين مأموريت خدايی قيام کرد .
نام آن حضرت - علی - کنيه آن امام همام " ابوالحسن " و لقبهای مشهور آن حضرت " هادي " و " نقي " بود . حضرت امام هادی (ع ) پس از پدر بزرگوارش در سن 8 سالگی به مقام امامت رسيد و دوران امامتش 33 سال بود . در اين مدت حضرت علی النقی (ع ) برای نشر احکام اسلام و آموزش و پرورش و شناساندن مکتب و مذهب جعفری و تربيت شاگردان و اصحاب گرانقدر گامهای بلند برداشت .
یکی از کارهای مهم امام هادی(ع) که امامان قبل از ایشان نیز، اهمیت بسیار به آن می‏دادند، حفظ خطّ فکری و فرهنگی تشیُّع و جلوگیری از القائات مخالفان بود. این کار، نیاز به تربیت شاگردان برجسته و تشکیل حوزه‏ی علمیه و تدریس فقه و عقاید اصول اسلامی داشت که در عصر امام علی النقی(ع) نیز ادامه یافت.
نه تنها تعليم و تعلم و نگاهبانی فرهنگ اسلامی را امام دهم (ع ) در مدينه عهده دار بود ، و لحظه ای از آگاهانيدن مردم و آشنا کردن آنها به حقايق مذهبی نمي آسود ، بلکه در امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه پنهان و آشکار با خليفه ستمگر وقت - يعنی متوکل عباسی - آنی آسايش نداشت .
به همين جهت بود که عبدالله بن عمر والی مدينه بنا بر دشمنی ديرينه و بدخواهی درونی ، به متوکل خليفه زمان خود نامه ای خصومت آميز نوشت ، و به آن امام بزرگوار تهمت ها زد ، و نسبت های ناروا داد و آن حضرت را مرکز فتنه انگيزی و حتی ستمکاری وانمود کرد و در حقيقت آنچه در شأن خودش و خليفه زمانش بود به آن امام معصوم (ع ) منسوب نمود ، و اين همه به جهت آن بود که جاذبه امامت و ولايت و علم و فضيلتش مردم را از اطراف جهان اسلام به مدينه می کشانيد و اين کوته نظران دون همت که طالب رياست ظاهری و حکومت مادی دنيای فريبنده بودند ، نمی توانستند فروغ معنويت امام را ببينند .
همچنین " مورخان و محدثان نوشته اند که امام جماعت حرمين ( = مکه و مدينه ) از سوی دستگاه خلافت ، به متوکل عباسی نوشت : اگر تو را به مکه و مدينه حاجتی است ، علی بن محمد ( هادی ) را از اين ديار بيرون بر ، که بيشتر اين ناحيه را مظيع و منقاد خود گردانيده است " . اين نامه و نامه حاکم مدينه نشان دهنده نفوذ معنوی امام هادی (ع ) در سنگر مبارزه عليه دستگاه جبار عباسی است .
از زمان حضرت امام محمد باقر (ع ) و امام جعفر صادق (ع ) و حوزه چهار هزار نفری آن دوران پربار ، شاگردانی در قلمرو اسلامی تربيت شدند که هر يک مشعلدار فقه جعفری و دانش های زمان بودند ، و بدين سان پايه های دانشگاه جعفری و موضع فرهنگ اسلامی ، نسل به نسل نگهبانی شد و امامان شيعه ، از دوره حضرت رضا (ع ) به بعد ، از جهت نشر معارف جعفری آسوده خاطر بودند ، و اگر اين فرصت مغتنم در زمان امام جعفر صادق (ع ) پيش نيامده بود ، معلوم نبود سرنوشت اين معارف مذهبی به کجا مي رسيد ؟ به خصوص که از دوره زندانی شدن حضرت موسی بن جعفر (ع ) به بعد ديگر چنين فرصت های وسيعی برای تعليم و نشر برای امامان بزرگوار ما - که در برابر دستگاه عباسی دچار محدوديت بودند و تحت نظر حاکمان ستمکار - چنان که بايد و شايد پيش نيامد .
با اين همه ، دوستداران اين مکتب و ياوران و هواخواهان ائمه طاهرين - در اين سال ها به هر وسيله ممکن ، برای رفع اشکالات و حل مسائل دينی خود ، و گرفتن دستور عمل و اقدام - برای فشرده تر کردن صف مبارزه و پيشرفت مقصود و در هم شکستن قدرت ظاهری خلافت به حضور امامان والاقدر مي رسيدند و از سرچشمه دانش و بينش آن ها ، بهره مند مي شدند و اين دستگاه ستمگر حاکم و کارگزارانش بودند که از موضع فرهنگی و انقلابی امام پيوسته هراس داشتند و نامه حاکم مدينه و مانند آن ، نشان دهنده اين هراس هميشگی آن ها بود .
دستگاه حاکم ، کم کم متوجه شده بود که حرمين ( مکه و مدينه ) ممکن است به فرمانبری از امام (ع ) درآيند و سر از اطاعت خليفه وقت درآورند . بدين جهت پيک در پيک و نامه در پی نامه نوشتند ، تا متوکل عباسی دستور داد امام هادی (ع ) را از مدينه به سامرا - که مرکز حکومت وقت بود - انتقال دهند . متوکل امر کرد حاجب مخصوص وی حضرت هادی (ع ) را در نزد خود زندانی کند و سپس آن حضرت را در محله عسکر سالها نگاه دارد تا همواره زندگی امام ، تحت نظر دستگاه خلافت باشد .
برخی از بزرگان مدت اين زندانی و تحت نظر بودن را - بيست سال - نوشته اند . پس از آنکه حضرت هادی (ع ) به امر متوکل و به همراه يحيی بن هرثمه که مأمور بردن حضرت از مدينه بود ، به سامرا وارد شد ، والی بغداد اسحاق بن ابراهيم طاهری از آمدن امام (ع ) به بغداد با خبر شد ، و به يحيی بن هرثمه گفت : ای مرد ، اين امام هادی فرزند پيغمبر خدا (ص ) مي باشد و مي دانی متوکل نسبت به او توجهی ندارد اگر او را کشت ، پيغمبر (ص ) در روز قيامت از تو بازخواست مي کند . يحيی گفت : به خدا سوگند متوکل نظر بدی نسبت به او ندارد . نيز در سامرا ، متوکل کارگزاری ترک داشت به نام وصيف ترکی . او نيز به يحيی سفارش کرد در حق امام مدارا و مرحمت کند . همين وصيف خبر ورود حضرت هادی را به متوکل داد . از شنيدن ورود امام (ع ) متوکل به خود لرزيد و هراسی ناشناخته بر دلش چنگ زد .
از اين مطالب که از قول يحيی بن هرثمه مأمور جلب امام هادی (ع ) نقل شده است درجه عظمت و نفوذ معنوی امام در متوکل و مردان درباری به خوبی آشکار مي گردد ، و نيز اين مطالب دليل است بر هراسی که دستگاه ستمگر بغداد و سامرا از موقعيت امام و موضع خاص او در بين هواخواهان و شيعيان آن حضرت داشته است . باری ، پس از ورود به خانه ای که قبلا در نظر گرفته شده بود ، متوکل از يحيی پرسيد : علی بن محمد چگونه در مدينه مي زيست ؟ يحيی گفت : جز حسن سيرت و سلامت نفس و طريقه ورع و پرهيزگاری و بي اعتنايی به دنيا و مراقبت بر مسجد و نماز و روزه از او چيزی نديدم ، و چون خانه اش را - چنانکه دستور داده بودی - بازرسی کردم ، جز قرآن مجيد و کتاب های علمی چيزی نيافتم . متوکل از شنيدن اين خبر خوشحال شد ، و احساس آرامش کرد .
با آنکه متوکل از دشمنان سرسخت آل علی (ع ) بود و بنا به دستور او بر قبر منور حضرت سيدالشهداء (ع ) آب بستند و زيارت کنندگان آن مرقد مطهر را از زيارت مانع شدند ، و دشمنی يزيد و يزيديان را نسبت به خاندان رسول اکرم (ص ) تازه گردانيدند ، با اين همه در برابر شکوه و هيبت حضرت هادی (ع ) هميشه بيمناک و خاشع بود . مورخان نوشته اند : مادر متوکل نسبت به مقام امام علی النقی (ع ) اعتقادی به سزا داشت .
روزی متوکل مريض شد و جراحتی پيدا کرد که اطباء از علاجش درماندند . مادر متوکل نذر کرد اگر خليفه شفا يابد مال فراوانی خدمت حضرت هادی (ع ) هديه فرستد . در اين ميان به فتح بن خاقان که از نزديکان متوکل بود گفت : يک نفر را بفرست که از علی بن محمد درمان بخواهد شايد بهبودی يابد . وی کسی را خدمت آن حضرت فرستاد امام هادی فرمود : فلان دارو را بر جراحت او بگذاريد به اذن خدا بهبودی حاصل مي شود . چنين کردند ، آن جراحت بهبودی يافت . مادر متوکل هزار دينار در يک کيسه چرمی سر به مهر خدمت امام هادی (ع ) فرستاد . اتفاقا چند روزی از اين ماجرا نگذشته بود که يکی از بدخواهان به متوکل خبر داد دينار فراوانی در منزل علی بن محمد النقی ديده شده است . متوکل سعيد حاجب را به خانه آن حضرت فرستاد . آن مرد از بالای بام با نردبان به خانه امام رفت . وقتی امام متوجه شد ، فرمود همان جا باش چراغ بياورند تا آسيبی به تو نرسد . چراغی افروختند . آن مرد گويد : ديدم حضرت هادی به نماز شب مشغول است و بر روی سجاده نشسته . امام فرمود : خانه در اختيار توست . آن مرد خانه را تفتيش کرد . چيزی جز آن کيسه ای که مادر متوکل به خانه امام فرستاده بود و کيسه ديگری سر به مهر در خانه وی نيافت ، که مهر مادر خليفه بر آن بود . امام فرمود : زير حصير شمشيری است آن را با اين دو کيسه بردار و به نزد متوکل بر . اين کار ، متوکل و بدخواهان را سخت شرمنده کرد .
شيوه حفظ دوستان
از منظر امام دهم عليه‏السلام يکي از ويژگی های اولياء خدا و انسان های صالح عفو و گذشت و پذيرش عذر ديگران است. ايوب بن نوح مي‏گويد: آن حضرت طي نامه ‏ای به يکی از ياران ما که موجب ناراحتی شخصی شده بود، توصيه کرد که برو از فلانی عذر خواهی کن و بگو: «إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْرا إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ؛ اگر خداوند خير بنده‏ ای را بخواهد، [او را حالتی عطا می‏ کند که] هرگاه از او عذر خواسته شد، می‏ پذيرد.» تو نيز عذر ما را بپذير!
برای پاسداری از حريم دوستان نيک نبايد درباره‏ آنان سخت‏گيری کرد، بلکه بايد در موارد لغزش و خطايشان عفو و گذشت پيشه کرد و عذرشان را پذيرفت؛ زيرا اگر به بهانه‏ های ساده، انسان دوستان خود را طرد کند و از خود دور سازد، به مرور زمان غريب و تنها خواهد ماند و مخالفانش افزايش می‏ يابند؛ در حالی که دوستان خوب بازوی نيرومندی در زندگی افراد به شمار می‏ آيند.
لقمان حکيم به فرزندش سفارش می‏ کرد که: «يَا بُنَيَّ اتَّخِذْ أَلْفَ صَدِيقٍ وَ أَلْفٌ قَلِيلٌ وَ لَا تَتَّخِذْ عَدُوّا وَاحِدا وَ الْوَاحِدُ کَثِيرٌ؛ فرزندم هزار دوست بگير و البته هزار کم است و يک دشمن برای خودت درست نکن که يکی هم زياد است.»
بنابراين، برای رسيدن به سعادت و توفيق در زندگی، انسان بايد از دوستان خوب محافظت کند و با اختلاف کوچک و جزئی و لغزش های ساده نبايد آنان را از دست بدهد، بلکه شيوه‏ اهل بيت (ع) را در نظر بگيرد و از گناهانشان بگذرد. اگر عذر خواهی کردند، بپذيرد و عفو و گذشت پيشه کند.
سعدی گفته:با مردم سهل‏ گوی دشوار مگویبا آن که درِ صلح زند جنگ مجوی
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۷۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهرام عین‌اللهی اظهار کرد: نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و دنیا پیشتاز است و افتخاری بزرگ رقم زده است.

وی با بیان اینکه روند آموزش علوم پزشکی در دنیا در سال ۲۰۲۴ تاکید بر آموزش بالینی مبتنی بر جامعه بوده است، افزود: ادغام هوش مصنوعی و تکنولوژی نوین در حال حاضر در جهان مطرح و جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه، کارهای بزرگی انجام داده است.

 عین‌اللهی با بیان اینکه روش تدریس در گذشته به صورت سنتی استاد محور و جزوه محور بود، با تاکید بر نقش مهم دانشجویان، از دانشجویان فعال به عنوان یکی از مهمترین ارکان آموزش یاد کرد و گفت: در حال حاضر آموزش‌ها در علوم پزشکی بر اساس مسئله و حل مسئله در جریان است و فراتر از استاندارها عمل کرده و می کنیم.

وی دستاوردهای علوم پزشکی و حوزه سلامت را موجب افتخار ملی و بین المللی دانست و گفت: یکی‌ از دلایل موفقیت نظام سلامت ادغام آموزش و درمان در سال ۱۳۶۵ است چرا که آموزش را متناسب با نیاز بهداشت و درمان جامعه قرار داده و توانسته ایم تحولی در آموزش و درمان ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رشد کمی و کیفی در حوزه آموزش پزشکی را به موازات یکدیگر پیش می‌بریم، افزود: در رشد کمی افزایش تعداد ظرفیت خدمات‌ سلامت، تماس دانشجو با جامعه، حضور دانشجویان در فیلد ارائه خدمات، توسعه مراکز آموزش پزشکی و حل مشکل خدمات توسط هیات های علمی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 عین اللهی توسعه پژوهش‌های کاربردی، افزایش دو برابری شرکت دانش بنیان و انجام پژوهش برای رفع نیازهای مردم را از جمله اقداماتی برشمرد که در بخش کیفی نظام سلامت انجام شده است.

 وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت مشارکت بیشتر دانشجویان در عرصه های خدماتی و تحقیقاتی، یادآور شد: تمرکز ما استفاده از آزمایشگاه های مهارتی و شبیه سازها در علوم پزشکی، استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و مهارت های آموزشی از راه دور است.

 وی گفت: توانمندسازی اساتید، اعضای هیات علمی و بکارگیری روش های نوین سنجش و ارزیابی از جمله مواردی است که باید در آموزش علوم پزشکی تجلی پیدا کند.

 عین اللهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل شورای عالی کرامت در وزارت بهداشت، گفت: حفظ کرامت بیمار از سوی دانشجویان علوم پزشکی و نیروهای حوزه سلامت همواره مورد تاکید ما بوده و خواهد بود.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اهمیت مرجعیت علمی کشورمان در رشته های علوم پزشکی، یادآور شد: فعالیت گسترده شرکت‌های دانش بنیان در جهت پاسخگویی به نیاز جامعه و تحول در بهره مندی از ظرفیت نخبگان، تجاری سازی تحقیقات و تکمیل زنجیره علم و فناوری بخشی از ابزارهای رسیدن به این مرجعیت است. 
 
وی از تحصیل ۲۲۸ هزار ۶۹۷ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی کشور به عنوان یکی از نقاط قوت نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و افزود: خوشبختانه در دولت مردمی و در راستای تحقق عدالت در سلامت، در حوزه آموزشی ۲۶۰ هزار متر مربع فضای فیزیکی به ظرفیت کشور اضافه شده و امسال برنامه ما تامین نیازهای آموزشی دانشگاه هاست.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دیگر دستاوردهای دولت مردمی آیت الله رئیسی اشاره و خاطرنشان کرد: در این دوره، ۴ دانشکده علوم پزشکی، ۱۳ مجتمع عالی پزشکی، ۸ دانشکده پرستاری و ۴ دانشکده داروسازی ایجاد شده است.

 وی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی باید در همه دانشگاه های علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد به تصویب آیین نامه دستیاری اشاره کرد و گفت: تعیین و تعدیل علمی میزان کشیک شب برای کلیه دستیاران مدنظر قرار گرفته‌ است و از سوی دیگر ارائه تسهیلات و بیمه پایه و تکمیلی در خصوص دستیاران تقویت شده است‌.

 وی با بیان اینکه بومی سازی منابع علمی را شروع کرده ایم، گفت: باید موضوعات نوظهور و میان رشته ای مورد توجه قرار گیرد. همچنین پیاده سازی فناوری جدید و نوین در آموزش پزشکی و رسیدن به مرجعیت علمی مدنظر ما قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • حب به اهل بیت(ع) موجب تقریب مذاهب است
  • عملیات وعده صادق دشمنان را مرعوب و دوستان را مسرور کرد
  • سیره امام صادق (ع) برای روزگار فعلی ما پند‌های مهم دارد
  • حب به اهل بیت موجب تقریب است
  • پلیس مفتخر به حمایت مردم فهیم و انقلابی است
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق (ع)در مازندران برگزار می شود
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است